Antwerpse mode-agenturen laten zien dat het kan: krachten bundelen en het aanbod binnen de modesector versterken. Mannenmode is al een paar seizoenen aan een opmars begonnen, damesmode kan, tussen overweldigende concurrentie en internationale spelers als Net-à-Porter, wel wat extra zuurstof gebruiken. Eén platform waar kwaliteit en service alvast centraal staan: AFA.
AFA staat voor Antwerp Fashion Agents. Deze vereniging zonder winstoogmerk is opgericht door Luc Dheedene van Fashion Club 70, Philippe Verschueren van PHV Agency, Muriel Van Nieuwenhove van Enes, Esfan Eghtessadi van Essentiel en Alex Delafonteyne van New Look-Fashiondeal. AFA promoot kwaliteitsmode in het hogere segment door bruggen te slaan tussen consument, winkelier, leverancier en agent en verbindt de verschillende Antwerpse mode-agenturen. Voor vaste klanten en voor aspirant detailhandel organiseert AFA ieder seizoen opendeurdagen voor kleding, inclusief Open Shoe Room, voor schoenen en accessoires.
Het eerste event werd in augustus 2009 georganiseerd, onder het mom van ‘iets extra’s te willen doen voor vaste zakenrelaties’. De eerste opendeurdagen van Antwerp Fashion Agents waren een overweldigend succes met ruime aandacht in de media en werden met een VIP-party voor agenten en hun trouwe klanten afgesloten. Dat smaakte naar meer. Vooral nadat er geen modevakbeurs meer in Brussel georganiseerd werd, en daarna de vakbeurzen A Fashion en Gallery2020 een zachte dood stierven, blijken seizoensgebonden Open Dagen een sleutelmoment om het aanbod van alle mode-agenturen te ondersteunen.
Een greep uit het aanbod voor komend seizoen, winter 2018/2019: New Look Fashion Deal van Alex Delafonteyne verhuisde in 2017 van de Belgiëlei naar het Straatsburgdok vlakbij Kinepolis. Labels als Neil Barrett, Barbara Bui, The Kooples, Love Moschino, Paige Denim en Philosophy worden vertegenwoordigd naast nieuwkomers Damir Doma, Rag & Bone, Alexa Chung, Versus Versace en Piazza Sempione. General manager Laurent Bocxtaele Thurin; “Dit winter seizoen belooft spannend te worden. Klanten hebben weer honger naar nieuwe collecties. De toon is vrouwelijk en kleurrijk. Wat ons agentuur betreft zijn klanten vooral op zoek naar meer speciale, exclusievere stukken.”
Fashion Club 70 van de familie Dheedene is opgericht door vader Luc, en inmiddels is het dagelijkse management overgenomen door zonen Miguel en Gregory. Naast inspirerende labels als Bluemarine, Joseph, Galliano, Philippe Plein en Pinko, komen er dit seizoen onder meer Amator, John Richmond, Nui en Moose Knuckles bij, naast het handtassenlabel Coccinelli. Agentschap Charlies Angels van Charlotte van Peel legt de focus op Nanushka, Maiami en Lèa naast juwelen van Sylvia Toledano. PHV Agency van Philippe Verschueren vertegenwoordigt schoen-en kledinglabels als Alysi, Maliparmi, True Ny, Slowear (Incote – Glanshirt – Zanone), Ida Lou, Mi.Ya, Jumper 1234, Kooreloo, Pedro Garcia en Baltarini. Andere AFA-agentschappen zoals Amoda, Atmosphere, Brama, Jo & Co en Eye on Fashion vullen het brede merkenaanbod feilloos verder aan. Op naar winter 2018!