Support your locals. Het is een leuze die de Week van de Belgische Mode, het initiatief van de Mode Unie en Créamoda dat al voor hét virus haar intrede deed, onze Belgische modermerken een hart onder de riem stak. De perfecte geledenheid aldus om onze favoriete brands in de spotlights te plaatsen. Applausje voor deze Belgische entrepreneurs pur sang.
Thelma & Louise
Thelma & Louise, een gevestigd damesmerk dat al meer dan 13 jaar staat voor elegante en comfortabele collecties, werd 3 jaar geleden overgenomen door Liza Tanghe en Marie Friling. Zij bliezen het merk nieuw leven in, ontwikkelden een webshop en gingen een vruchtbare samenwerking aan met Bieke Ilegems die voor hen een capsulecollectie ontwierp. Bij Thelma & Louise hebben ze een passie voor vrouwen en voor hun verhalen. Ze houden ervan om het moderne en het klassieke, het trendy en het tijdloze, deThelma en Louise, met elkaar te verzoenen om zo mode te maken voor de zich steeds verder ontwikkelende vrouwen van vandaag. Een tijdloze Belgische klassieker voor in je garderobe.
Bordoni
Bordoni is een kledingmerk dat gespecialiseerd is in maatpakken, overhemden en schoenen. Elk stuk dat zij produceren, wordt op maat gemaakt naar de specifieke behoeften van de klant. Als ontwerper van je eigen leven vindt Bordoni dat je je eigen kleding ook zelf ontworpen zouden moeten zijn! Bordoni werkt enkel met face-to-face contact om zo de hoogste kwaliteit te kunnen garanderen. Wij leerden het merk kennen via het TV-programma ‘Jonge Wolven’ en werden instant fan.
Salima Thakker
Salima Thakker is een juwelenontwerpster met hart en ziel. Alle sieraden zijn in België ontworpen en handgemaakt door Salima Thakker zelf. Speciale stenen worden geselecteerd uit de hele wereld, maar gepolijst en geslepen uitsluitend in Idar-Oberstein of Antwerpen. Na Salima’s artistieke studies, besloot ze als docente aan de slag te gaan in de kunstsector. Ze wou haar passie delen met anderen. Tijdens deze job werkte Salima elke dag met jonge creatieve geesten samen en tot vandaag onderhoudt Salima een intens contact met de Royal Academy. In haar juwelenzaak te Antwerpen en te Knokke exposeert ze vaak afstudeerprojecten van studenten. In haar zaak biedt ze ook persoonlijke ontwerpen. Ruwe erfstukken worden bijvoorbeeld door haar nieuw leven ingeblazen. Haar zeldzame en bekroonde klassiekers worden vandaag wereldwijd verkocht, waaronder in New York, Hong Kong en Antwerpen.
Essentiel
Het in Antwerpen gevestigde merk werd gevormd door de levenservaringen van oprichters Esfan Eghtessadi en Inge Onsea. Esfan, de zoon van Nicole Cadine, groeide op in een wereld van textiel, schetsen en modecollecties. Ook Inge kwam al vroeg in contact met de modewereld dankzij haar moeders liefde voor vintage. Zelf werkte ze als fotomodel en woonde ze vijf jaar in India, waar ze verliefd werd op kleuren, prints en onverwachte combinaties.
Essentiel Antwerp staat bekend om haar verfrissende, verrassende en luxueuze mode, met bijzondere grafische en bloemenprints en trendy kleurenmixen. De unieke collecties worden ontworpen in de hoop dat ze bij iedereen een emotionele reactie kunnen uitlokken.
Essentiel Antwerp wil een krachtige boodschap verspreiden van liefde, plezier en kleurrijke verrassingen. Een universele boodschap die zich overal ter wereld vertaalt.
Mon Col
Het Belgische label Mon Col werd opgericht door Eva Juchtmans in 2016 om zo haar creatieve geest te kunnen combineren met haar passie voor tijdloze mode! Ze focuste zich in het begin op de 19e-eeuwse mode. Zo ontstonden er verschillende blouses met afneembare en omkeerbare kragen, dus vandaar Mon Col. Dit gamma breidde zich doorheen de jaren uit tot een all-in collectie.
Mon Col gebruikt vooral stijlvolle en duurzame alternatieven zoals Viscose, Lyocell en Cotton. Door de flexibiliteit van de fashion line blijven deze items in de mode maar ook draagbaar voor elke gelegenheid.
Virginie morobe
Voor Virginie zijn haar schoenencollecties een zeer directe uitdrukking van waar ze staat in haar voortdurende persoonlijke ontwikkeling. “Tijdens mijn creatieve proces blijf ik me zeer bewust van mijn innerlijke zelf en de dingen die mij bewegen. Ik vertrouw op mijn instinct. Ik veronderstel dat dit de rock-‘n-roll-kant van mij is. Voor mij gaat creativiteit over jezelf nooit laten stilstaan. “
Virginie vindt inspiratie in reizen, in contact met verschillende culturen. “Creatief zijn betekent geïnspireerd raken door alles, overal, elke keer. Je moet je geest openen en jezelf toestaan de dingen anders te zien, om je perspectief te veranderen. Het gaat over genieten van het leven en durven opvallen. Dit spreekt mijn Boheemse kant aan.”
LN Knits
Ellen Kegels de power lady achter het Belgische knitwear brand LN Knits maakt 100% eerlijke kleding met een hoge kwaliteit, die niet enkel mooi is maar ook duurzaam! Alle knitwear wordt handgemaakt waardoor de lokale bevolking in Peru een beter leven krijgt. Ellen Kegels gebruikt de zachtste natuurlijkste materialen om ervoor te zorgen dat je er niet enkel goed uitziet maar ook dat de kleding goed aanvoelt.