Social media inzetten als hulpmiddel is voor een bedrijf effectief en een stuk minder duur dan het gebruik maken van kanalen als televisie, radio en kranten. Social media trekt de aandacht van een groot publiek. Naast de lokale en nationale potentiële klanten maak je natuurlijk meer kans om ook het internationaal publiek aan te trekken. Echter is dit niet zo makkelijk als het lijkt, hiervoor is wel de nodige professionaliteit, kennis en inspanning vereist.
User-generated content
Rond de eeuwenwisseling heeft de stem van de consument meer bereik gekregen. Consumenten kregen de mogelijkheid om zelf content te plaatsen of te reageren, dit heet user-generated content.
Social media is de meeste effectieve manier om direct met de klanten te kunnen communiceren en ze te bereiken. Het inspelen op de wensen en de klachten wordt vereenvoudigd. Om dit te kunnen realiseren is veel inzet vereist en moet je weten hoe je social media hoort te gebruiken.
Keuze kanalen en strategie
Allereerst is het van belang dat je kijkt naar het type bedrijf en de social-mediakanalen die het beste invloed hebben op het bedrijf.
Om de social-mediastrategie te optimaliseren is het van belang om te analyseren welke kanalen het effectiefst werken, ook is het absoluut belangrijk om te weten welke actie, type post, campagne en tijdstip van plaatsing het beste werkt.
Belangrijk voor een bedrijf is om de social-mediakanalen niet afzonderlijk te gaan gebruiken. Er moet een strategie ontwikkeld worden om de impact en betrokkenheid van bedrijven met klanten te verhogen.
Nadat je afzonderlijk de doelen per kanaal vaststelt moet er een overkoepelende strategie ontstaan. Belangrijk is dat de kanalen cross mediaal aan elkaar gekoppeld zijn. Dit houdt in dat alle kanalen met elkaar verbonden zijn. Op Instagram verwijs je het publiek door naar de Facebookpagina en op Facebook verwijs je het publiek weer door naar bijvoorbeeld Twitter.
De wensen en behoeften van de klant veranderen razendsnel door de technologische ontwikkelingen, maar ook door de veranderingen binnen de kanalen zelf. De kanalen en influencers spelen een grote rol bij de beïnvloeding hiervan. Voor bedrijven is het erg belangrijk om zich te focussen op het aantrekken van potentiële klanten, wat met behulp van een influencer kan worden verhoogd. Daarnaast is het ook erg goed voor de naamsbekendheid van het merk, door het vergroten hiervan zal het bedrijf sneller herkend worden, wat direct zorgt voor meer klanten. Ook kun je de wensen en behoeften traceren wat je weer kan gebruiken voor de productontwikkelingen.
Het voordeel van social-mediagebruik is dat je snel kan communiceren met de klanten. Door de interactiviteit kan er snel een band en loyaliteit met de klant ontstaan. Zo is observeren, luisteren en participeren in discussies en gesprekken het beste om als bedrijf te doen.
De keuze voor content en de manier hoe je dit overbrengt aan het publiek is ook zeker van belang, het moet aansluiten bij de doelen van het bedrijf en bij de verwachtingen en wensen van de klanten.