In Amsterdam vond op 8 en 9 juli weer een editie van de Modefabriek plaats, één van de meest vooraanstaande modehandelsbeurzen. Je kon er de nieuwste collecties en merken in een relaxte, maar professionele sfeer ontdekken. Een hapje en drankje bij een streepje muziek konden dus zeker niet ontbreken! Wij waren uiteraard aanwezig en hebben een handig overzicht gemaakt van wat je allemaal kon vinden bij de Modefabriek. Op naar de volgende editie!
Door: Ditte Van Doninck
OVERSIZED SCREENSHOP
Hoe het winkelen er in de toekomst uitziet? De Screenshop op de Modefabriek toont het je. De plaats waar online en offline elkaar ontmoeten. Deze zomer draait het in de Screenshop allemaal om oversized, een van dé catwalk- en designtrends van het moment. De speciaal voor deze editie geselecteerde mix van jonge ontwerpers, nieuwe merken en bijzondere designproducten wordt gepresenteerd in een avontuurlijk winkellandschap waarin vier intrigerende moods uitgewerkt zijn: Funk Forest, Modern Romantics, Tech en Neo Art. De Screenshop laat zien dat er nog altijd niets boven offline shopping gaat, zolang er maar iets te beleven valt in je winkel.
NORTH HALL – WHERE COOL HITS THE FORWARD BUTTON
De North Hall, het hart van de Modefabriek waar innovators en cool kids samengebracht worden. Een generatie designers die toonaangevend is en de fashion retail op zijn kop zet. Designer labels als Bas Kosters, Liesbeth Sterkenburg en Matt & Nat zijn er te spotten én zelfs te koop! In de North Hall kan je allerhande activiteiten vinden. Wordt de nieuwe trend hier gezet met DIY op denim, zoals laseren of verven?
TRIBUTE TO THE SELFIE
Elk jaar houdt de Modefabriek een tribute voor een fenomeen dat een impact maakte op hedendaagse cultuur en fashion. Dit jaar: de selfie. Het moderne zelfportret waar we een haat-liefdeverhouding mee hebben. Een Australiër met een kater en kapotte lip gebruikte het woord selfie in 2002 voor het allereerst. Dat terwijl Paris Hilton ons wil doen geloven dat zij met het woord begon: niet dus. Wij mensen hebben een fascinatie voor ons spiegelbeeld en dat zie je in de modewereld meer dan ergens anders. De Modefabriek tilt daarom de selfie tot een hoger niveau. Het biedt volop inspiratie met zes experimentele settings waar je kaleido-selfies, aura-selfies, slow-selfies, rainbow-selfies, Emoji-selfies en good old lachspiegel-selfies kunt maken. TRIBUTE TO SELFIE geeft je even een andere blik op jezelf én op die verguisde selfie.
DRESS LIKE A MAN: WEAR A SKIRT
Mannen en rokken. Tot op de dag van vandaag is het nog altijd not done om als man een rok te dragen. In de East Hall brengt de zomereditie van Dress Like A Man een sterk statement om de rok te re-integreren in de dressing van de moderne man. Je hoeft geen doedelzak te bespelen om als man een rok te kunnen dragen. Labels als Gerold Brenner, Mr. Skirt en Frankie Boateng scharen zich achter het idee en stellen hun mannencollectie met rokken maar al te graag voor. Die heerlijke vrijheid in een rok moet toch voor iedereen zijn, niet?
TRENDHUB – 5 MINUTE TREND UPDATE
Nieuw op de Modefabriek: Trendhub. Informeer jezelf in vijf minuten over de laatste trends in fashion. Buro jantrendman maakt jouw bezoek aan de Modefabriek compleet met zijn Trendhub waar je een essentiële trendupdate kan beluisteren. Je vindt er eentje in de Central Hall over vrouwenfashion en eentje in de East Hall over mannenfashion.