Juni is voorbij, wat betekent dat de mannenmodeweken weeral achter de rug zijn. Van Londen naar Firenze, Milaan en Parijs. Vooral die tweede stad in het rijtje barst uit zijn voegen wanneer het hele modecircus zich er moet vestigen. Pitti Uomo is dan ook niet voor niets de grootste mannelijke modebeurs van de wereld.
Wanneer er in Londen, Milaan en Parijs vooral trends worden gesport voor volgend jaar, draait het in Firenze om veel meer aspecten van de mode. Nieuwe collecties worden voorgesteld samen met alle patronen, kleuren en stoffen waarin we volgende zomer zullen gezien worden in de straten.
Er zijn nieuwigheden voor volgende zomer, maar er waren ook verschillen met de trends van deze zomer. Wat in overvloed aanwezig was tijdens deze editie van Pitti Uomo waren de neksjaaltjes, die werden gedragen door een groot deel van de 30.000 bezoekers. Deze vond je terug in alle stoffen en prints. Van designermerken tot opkomende modehuizen, gedragen in combinatie met klassieke outfits of gewoonweg boven een witte T-shirt. Pitti was dit jaar vergezeld van hoge temperaturen en daar hielden de bezoekers rekening mee – behalve de sjaaltjes dan. Zo was het merendeel van de aanwezigen te zien in linnen kostuums. Vooral beige tinten waren aanwezig dit jaar. Dit materiaal zal volgende jaar ook opnieuw in veel winkels te vinden zijn. Vooral frisse en lichte stoffen waren te vinden op de mannenbeurs dit jaar zoals katoen, mohair en zijde. De Italiaanse zomer was dan ook een grote inspiratiebron voor veel merken.
AARDS KLEURENPALET
Wijde, brede broeken met plooien bij de heup waren in grote getale aanwezig op Pitti Uomo. Dit zowel op als naast de verschillende standplaatsen. We keren dus nog steeds niet terug naar de ondertussen ingeburgerde slimfit of zelfs skinny kostuumbroek. De pleated trousers vonden we deze zomer al nij enkele merken terug, maar volgende zomer zal het merendeel van de modehuizen deze trend doortrekken. Bruin was de hoofdkleur waarin deze op Pitti te vinden was.
Dat brengt ons bij nog een terugkerende trend van volgende zomer: het neutrale aardse kleurenpalet. Denk wit, beige, champagne en bruin. Daarnaast keren er verschikkende roodtinten terug in de collecties. Roos is deze zomer al een trend – ook bij mannen – en zal volgende zomer dus ook zijn weg terugvinden naar de winkelstraten. Verschillende merken presenteerden militair-geïnspireerde collecties. De wijde legerbroek zal deze zomer op menig festival te zien zijn, maar de trend zal ook op klassiek vlak zijn weg vinden. Tot slot zijn blauwtinten niet weg te denken voor volgende zomer. Gaande van marineblauw tot lichtblauw bij zowel maatpakken als schoenen.
Ook verschillende schoenmerken hadden een stand op Pitti Uomo. De schoen die dit jaar Pitti Uomo domineerde was de loafer in alle stoffen en kleuren. Gucci verkocht al langer een loafer waarvan de hiel kan worden geplooid om in een slip-on te transformeren. Dat wordt volgende zomer ook opgepikt door andere schoenmerken, zoals Fratelli Rosetti. Aan kleurrijke voeten volgende zomer geen gebrek: donkerblauw, bordeaux en lichtbruin waren maar een paar van de verschillende opties. De meest zichtbare loafer dit jaar in de straten van Firenze was een gewoven bruin lederen variant. Ook de dad shoe zal terugkeren. Veel op Balenciaga geïnspireerde Triple S sneakers waren terug te vinden, waarbij vooral wit de hoofdkleur was.
PRINTS EN PATRONEN
Patronen waren overal te vinden deze editie. Van strepen naar ruitjes, bloemenprints en optische prints. ‘Optical’ was dit jaar dan ook het thema van Pitti. Strepen vonden we in in zowel dunne als dikke vorm terug op blazers, hemden en broeken. Ook de aanwezigen waren al op de hoogte van deze trend, want prints waren hard zichtbaar naast de beursstanden. Zo zagen we veel hemdjes met korte mouwen voorbijgaan in verschillende print, kleuren en stoffen. Viscose was hierbij de meest gezien stof. Deze was echter niet vaak terug te vinden in de SS19 collecties.
Buiten de expositieruimte van Pitti Uomo vonden dit jaar enkele presentaties en shows plaats – iets van niet zo vaak gebeurt in Firenze, maar eerder in Milaan. Zo stelde het Scandinavische mer COS zij nieuwe collectie voor, naast Craig Geen, Roberto Cavalli en Birkenstock. Deze laatste in het rijtje kan wel een dé trend worden voor deze en volgende zomer. Menig influencer is fan van de minimalistische en comfortabele sandaal, nu het grote publiek nog. De sandaal, al dan niet in anderen vormen, kwam ook vaak terug in andere presentaties op Pitti.
COS deed een show waarbij de dansers tegelijkertijd ook de modellen voor de kledij waren. Hierbij keerde de oversized witte T-shirt vaak terug naast lichtgrijze sweaters en gecentreerde marineblauw stuks – zoals hiervoor beschreven. Het Italiaanse Roberto Cavalli, met kersverse creatief directeur Paul Surridge, werd vooral gedomineerd door de dik gezoolde sneaker en geprinte stuks.