Van Gils, klaar voor de volgende fase!
Het mannenmodemerk pur sang Van Gils is klaar voor de volgende fase. Met een geheel nieuwe directie en een nieuw designteam kunnen we wel vaststellen dat het merk een verjongingskuur heeft gekregen. Wij spreken head of design Corné van der Made over het nieuwe DNA van Van Gils.
Welke veranderingen heeft Van Gils doorgemaakt?
‘De Fall Winter 2018 2019 is de eerste collectie van mijn hand en deze collectie ligt nu in de winkels. We komen uit een dalletje, maar zijn nu letterlijk weer terug on the road to success. Die slogan dragen we dan ook uit om daarmee de man die diezelfde weg bewandelt bij te staan. We willen dat deze man er op elk moment van de dag perfect uitziet, zodat hem niets in de weg zit om die weg naar succes te bewandelen. Ons nieuwe team is het laatste jaar ververst. Een nieuwe CEO en CFO, een nieuwe marketing directeur en commercieel directeur en een nieuwe designer, ikzelf!’
Voor welk type man ontwerpt Van Gils?
‘De komende tijd is heel spannend, ik zeg ook altijd: We are on the dawn of a new decade! Het heeft iets magisch, 2020. Dat brengt nieuwe ideeën met zich mee. Het ontwerpen hebben we daarom ook anders benaderd. We zijn echt op zoek gegaan naar voor wíe we de collectie wilden maken. We kwamen toen niet bij één, maar bij vier typen mannen uit. Voor alle vier typen maken we de collectie. We richten ons op een man, niet op een jongen. Daarom zeggen we dan ook: iedereen is 35 vandaag. Of je nu 25 bent of 45, als jij je 35 voelt, zit je helemaal in onze doelgroep. Iemand die al wel het een en ander heeft bereikt, maar nog op de weg naar (meer) succes is. Als we het in type man gaan indelen, denken we aan The Sartorialist, een klassieke, tijdloze man, die er altijd piekfijn uitziet. Nooit overdreven of uitgesproken, maar altijd in stijl. Denk hierbij aan George Clooney en Daniel Craig. Daarnaast hebben we The Warrior, niet letterlijk een krijger, maar een nieuwe zakenman die hard aan de weg timmert. Deze man moet er altijd goed uit zien en een mooi pak hebben – een soort Matthias Schoenaerts, ruwe bolster, blanke pit! Dan hebben we The Thinker, de dromer. Dit is meer een individualist. Ik denk hierbij aan Michiel Huisman. Tot slot is er de Retro Rebel, hij is de early adaptor die het aandurft nieuwe manieren van kleden te ontdekken, maar wel met een gevoel van nostalgie. Hierbij denk ik aan Ryan Gossling.’
Hoe ziet de Fall Winter 2019 2020-collectie eruit?
‘De belangrijkste kleuren zijn camel, navy en groen, waarbij een breed kleurenscala worden aangesproken. Het thema is gebaseerd op traditie, met een moderne twist. Groen is bijvoorbeeld druk bezig terrein te winnen, het is een heel essentiele kleur. Sommigen noemen het al het nieuwe blauw. Dat vind ik overdreven, maar navy voert al jarenlang de boventoon en mannen hebben wel een nieuwe kleur nodig. Dus veel groen, donkergroen en olijfgroen.
Navy blijft toch ook een belangrijke kleur. De twist aan de traditionele kleur is de toevoeging van onverwachte tinten, zoals een rode ruit. Of een navy jas met rode binnenvoering. Kobalt zien we ook veel terug in de collectie, niet allover, maar wel als streep of ruit.
Het derde thema is New World, daarin zien we veel grijs. Alleen lichtgrijs of gemêleerd is te Italiaans voor deze markt, maar we combineren deze met cappuccino of navy. Heel verrassend en erg stijlvol.
Het vierde thema heet Magic Vespertine, vrij vertaald: alles wat bloeit in de avond. We richten ons daarmee op ceremoniële kleding, bijvoorbeeld voor bruiloften of de feestdagen. Het heeft het bohemian luxury-gevoel. Hierin komt zwart helemaal terug en zien we ook veel fluweel.
Daarnaast wordt outerwear voor ons steeds belangrijker. We hebben een brede jassencollectie ontwikkeld, van double breasted tot overcoat, waarin we gebruikmaken van veel verschillende materialen. Van business tot smart casual.’
Wat is een belangrijke trend?
‘Every day wear is iets wat we veel zien. Je moet de kleding op alle momenten van de dag, bij alle gelegenheden kunnen dragen. Het is daarbij heel belangrijk dat stoffen comfortabel zijn. Een spijkerbroek moet niet te stug zijn en je moet je lekker kunnen bewegen in een pak. Een pak is geen harnas, maar moet aansluiten op het lichaam.’
Hoe sustainable is Van Gils?
‘Sustainability staat bij ons hoog in het vaandel en de hele collectie is ermee doorweven. Zo gebruiken wij voor onze colberts en jassen gerecyclede wol. We hebben The Green Stitch Collection opgericht, waarbij we continu verder ontwikkelen op het vlak van sustainability.’
Waar heb je de inspiratie vandaan gehaald?
‘Ik laat me niet zozeer inspireren door mode of kleding. Dit seizoen heb ik me heel erg laten bezielen door John Baldessari, een Amerikaanse conceptueel kunstenaar. Hij werkt veel met felgekleurde cirkels. Zo kwam ik op het idee om felle kleuraccenten te combineren met navy en grijs. Ook heb ik me laten inspireren door Zaha Hadid. Zij was een Londense architect, die veel ronde gebouwen ontwierp, heel spannend. Voor Magic Vespertine heb ik inspiratie gevonden in een heel bijzonder restaurant in LA, dat ook Vespertine heet. Er hing een heel mysterieuze sfeer en het eten werd op een compleet nieuwe manier gepresenteerd. Verder reis ik heel veel en daarvan word je ook rijker.’