Je kan er niet meer omheen. Sociale media is dé plaats waar je naamsbekendheid vergaart voor je winkel. Easy? Niet altijd. Sociale media vraagt intensief gebruik om een beetje bekend te worden, maar eens je ermee weg bent, zal je dat ook zien aan je sales. Wij helpen je op weg met deze vijf tips.
Door: Ditte Van Doninck
1. BRANDING
Het allerbelangrijkste aan naamsbekendheid verkrijgen? Zorg dat je herkenbaar bent. Daarom moet je branding op en top zijn. Kies drie woorden die passen bij jouw merk en zorg dat die altijd te zien zijn in je posts. Als een van jouw woorden fun is, hou je daar dan ook aan. Straal fun uit op elk platform dat je gebruikt. Wanneer je iets zakelijks post, wijk je af van je branding en gaan je klanten niet meer weten waarmee ze je moeten associëren. Zorg dus dat je branding datgene inhoudt wat jij wil uitstralen.
2. MAAK EEN ONLINE COMMUNICATIEPLAN
Eens je branding op punt staat, maak je een online communicatieplan. Stippel voor jezelf uit waar en wanneer je iets post op sociale media. Elke post moet ook weer voldoen aan je branding. TIP: Post veel, heel veel. Je kan denken dat je de mensen lastig valt, maar niets is minder waar. Je klanten willen juist graag veel van je zien. Post dus elke dag minstens twee foto’s of video’s. Gebruik zowel Facebook als Instagram. Een niet te vergeten item zijn je Instagram stories. Die kan je gebruiken om je klanten mee te nemen achter de schermen of sneak peeks te geven van nieuwe collecties. Zorg daarbij voor spanning en laat je volgers uitkijken naar je volgende story of post.
3. GA IN INTERACTIE MET JE PUBLIEK
Je publiek weet graag wie er achter een merk of winkel schuilt. Laat daarom van je horen. Reageer op reacties van je klanten en post eens een foto of video met jezelf. Op die manier schep je een vertrouwensband met klanten. Een vertrouwensband die cruciaal is voor je sales. Schep je vertrouwen, dan zijn je klanten geneigd om (vaker) terug te komen.
4. INFLUENCERS
Een van de beste manieren om je sales te verhogen, is samenwerken met influencers. Wanneer je de juiste influencer kiest, bereik je jouw specifieke doelgroep aan wie jij wil verkopen. Wanneer een influencer iets aan heeft dat zijn of haar volgers mooi vinden, vragen ze waar het vandaan komt, wat tot traffic naar jouw winkel leidt. Voor je een samenwerking aangaat, moet je altijd vragen naar de voorwaarden van de influencer. Posten ze foto’s van jouw kleding in ruil voor het kledingstuk of vragen ze geld voor de post? Ook belangrijk is dat de influencer volledig bij jouw imago past.
5. ONLINE WINKEL? GEBRUIK DAN SHOPIFY
Shopify is een app die je kan gebruiken om kledingstukken te taggen in je foto. Wanneer je volgers de foto zien op Instagram en het kledingstuk graag willen kopen, kunnen ze gewoon op het witte bolletje klikken en komen ze terecht op jouw verkooppagina. Wanneer je geen gebruik maakt van Shopify kunnen je volgers het ‘te veel werk’ vinden om helemaal naar jouw site te gaan om een kledingstuk te kopen. Heb je meer dan 10.000 volgers? Maak dan zeker genoeg gebruik van je swipe up in je Instastories.
Al deze tips leiden samen tot een groei van je sales. Verwacht niet om al meteen resultaat te boeken. Steek genoeg tijd in je sociale media, zorg voor een top branding, onderscheid jezelf van anderen, heb geduld en je boekt vanzelf resultaten.