Het gezegde: ‘Je hebt maar één kans om een goede indruk te maken’, gaat voor vele branches op. Zo ook voor de retailers. Het maakt niet uit om wat voor soort winkel het gaat, of in welk segment of prijsklasse de winkel zich bevindt, het gaat erom dat de consument graag binnenkomt en misschien nog wel belangrijker, zich aansluit tot de vaste klantenkring. Makkelijker gezegd dat gedaan uiteraard, maar hoe krijgen we dit nu voor elkaar?
Rustig aan
Volgens experts draait het om meerdere zaken, waarvan psychologie een heel belangrijke speler is. De consument moet zich prettig en welkom voelen in de winkel. Een fijne schone winkel, licht en overzichtelijk is natuurlijk altijd aantrekkelijk. Overzichtelijkheid is enorm belangrijk, zorg er daarom voor dat er van elke maat niet meer dan een product in de schappen hangt. Onbedoeld geeft een overschot aan producten soms een rommelig effect en het product komt hierdoor minder goed uit de verf. Met overzichtelijk bedoelen we ook dat de winkel een geheel moet zijn. Maak daarom gebruik van meubilair in dezelfde stijl die passen bij de merken die in de winkel gevoerd worden. Veel merken werken graag met eigen displays zodat het merk exact getoond wordt zoals ze dat voor ogen hebben, dit is lang niet altijd in lijn met de stijl van de winkel, wees hier dus voorzichtig mee. In een grote ruimte kan dit erg mooi zijn, maar is de winkel wat kleiner, dan kun je het vaak beter achterwege laten. Wel is het goed om op bijvoorbeeld paspoppen verschillende outfits te laten zien. Daarnaast is het van belang dat er goed naar de doelgroep gekeken wordt. Zo is het verstandig dat er in een kinderwinkel gezorgd wordt voor leuke items en attributen waar de kinderen mee kunnen spelen, zodat de ouders rustig kunnen winkelen.
Het is sowieso verstandig om het basis meubilair aan een winkelinrichter over te laten. Bespreek jouw wensen en de identiteit van de winkel en de merken die je vertegenwoordigt met de inrichter om zo een sterker totaalconcept neer te kunnen zetten en de identiteit niet te verliezen. Laat je niet afschrikken door hoge prijzen die je denkt te moeten betalen voor een winkelinrichter. Door de grootschalige inkoop die ze vaak kunnen doen, win je vaak iets terug in de prijs.
Het draait om de merken
Nu dan misschien wel het moeilijkste gedeelte. Want hoe zorg je ervoor dat de merken die jij zo zorgvuldig hebt uitgekozen in de rekken ook goed bij elkaar staan? Recent onderzoek toont aan dat er inderdaad veel aankopen worden gedaan via webshops en dat consumenten zich in winkels laten inspireren om het vervolgens online aan te schaffen. Maar er is gelukkig ook goed nieuws! Er zijn maar weinig consumenten die enkel online kopen. De meesten zoeken naar een goede combinatie. Naar verwachting zal de groep consumenten die alleen maar online aankopen doet afnemen, omdat merkbeleving en het verhaal achter het merk steeds meer van belang gaat worden voor de veeleisende consument. Het is van belang dat de klant hetzelfde gemak ervaart in de winkel als online. Dan komen we weer terug bij het overzicht, muziek en goede verlichting bij het passen. Daarnaast maken moderne technieken het voor retailers mogelijk hier meer op in te spelen, door de consument een online ervaring te bieden in een offline winkelomgeving. Denk daarbij aan app’s, geo-tracking of omgevingsbakens.
Maar hoe combineer je nu de juiste merken bij elkaar? Let bij het inkopen goed op dat er merken ingekocht worden die elkaar versterken en pas je aan de doelgroep aan. Zo begint een mannenoutfit vaak bij een goede denim, pantalon of chino en stel je daarna de rest van de outfit samen. Zorg er dus voor dat je merken inkoopt die elkaar versterken. Een merk sterk in outerwear, schoenen, truien en broeken enzovoorts. Uiteraard kan de inkoper van het desbetreffende merk of agency je hierbij goed helpen, want ook zij hebben er veel baat bij dat collecties goed verkopen.