Ze zeggen altijd dat Crocs het beste voorbehoedsmiddel zijn omdat de op gatenkaas geïnspireerde klompen niet echt sexy zijn. Vandaag denkt de modeindustrie daar anders over, bij Balenciaga passeerden een paar van de niet zo stijlvolle schoenen op de catwalk. Ook de dad look is weer helemaal in, maar wanneer zijn de items, de ugly fashion, die iedereen ooit zo verafschuwde, plots zo hot en trendy geworden?
UGLY FASHION VS UGLY KLEDING
De definitie van ugly fashion is niet altijd even duidelijk. Trends zijn immers constant in verandering. In de essentie is het ‘wat niet mainstream is’ dus dingen die niet iedereen draagt. Er is een verschil tussen ugly fashion en gewoonweg ugly kleding. Het eerste is een echte trend die op het moment zelf niet het meest flatterend is, maar wel modieus. Ugly kleding is kleding die gewoon slecht ontworpen is.
Wat niet mainstream is, wordt toch nog steeds bepaald door trends. Het ene moment zijn de jaren 60 weer helemaal terug en het andere maken de nineties weer een comeback. Comfort kiezen boven fashion is altijd uit den boze geweest, maar vandaag kiezen verschillende vrouwen er eindelijk voor om hun hakken achterwege te laten.
ATHLEISURE
De Athleisure trend was het perfect excuus om in joggingpak en sneakers naar je werk te gaan zonder ervoor veroordeelt te worden. Running inspired schoenen zijn groter dan ooit en ook de dad trainers zijn helemaal terug van weggeweest. De populaire Triple S sneakers van Balenciaga zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Ze werden voor het eerst getoond in de spring summer 17 show en hebben een storm veroorzaakt in de retail. In de winkelstraten zijn de dad sneakers niet meer weg te denken.
De reden waarom mensen vandaag liever voor de dad look dan die van de secretaresse gaan is niet ver te zoeken. Er is altijd al een verband geweest tussen mode, beauty en lelijkheid, maar zijn er vandaag voor het eerst zo veel mensen geïnteresseerd. Volgens Esther Hoedemakers van trendwatching bureau, Trendwolves, is er een verband met het fenomeen anti-trending. “Hipheid en creativiteit zijn gecommercialiseerd geworden”, denk maar aan de hipster movement enkele jaren geleden,“ en dat begon daardoor te mainstream te worden, waardoor het veel van zijn waarde verloor. Vandaag is cool zijn veel ingewikkelder dan vroeger door absurdere humor en specifieke lingo. Cool kids hebben liever brutaal eerlijke stuks dan verfijnde items.”
EQUALITY
Die interesse voor lelijkheid komt overigens ook voort uit verschillende maatschappelijk problemen die we vandaag hebben. Vrouwen vandaag moeten nog steeds strijden voor gelijke rechten op alle vlakken met name de werkvloer. Zich zelfzeker voelen is daarbij uitermate belangrijk en ze willen niet langer als een lustobject worden beschouwd. Een baggy broek en oversized blazer zijn hun strijdmateriaal in het glazen plafond dat over hen zweeft.
Niet alleen feminisme is een indirecte oorzaak voor onze voorliefde voor ugly fashion, ook de strijd voor gendergelijkheid heeft ermee te maken. De lijn tussen mannen en vrouwen collecties is enorm vervaagd door de grote vraag naar unisex collecties. Buideltasjes, dad sneakers en oversized zijn niet meer beperkt tot één geslacht bleek uit de nieuwe ontwerpen van Louis Vuitton en Balenciaga.
Deze trend gaat dus nog lang niet voorbij zijn aangezien er nog een lange weg is naar gelijkheid voor alle geslachten zowel op de werkvloer als in het dagelijkse leven. Tijd dus om een paar triple S sneakers van Balenciaga of een buideltasje van Gucci in te kopen.