Nadat Camille Vermue ruim 15 jaar heeft gewerkt voor een Nederlandse distributeur voor internationale merken, was het tijd om zijn eigen luxe mannen en vrouwen modebureau op te zetten. Zijn jarenlange ervaring zet hij nu al vanaf 2004 in om zijn klanten van een zo goed mogelijk advies te voorzien. Wij spreken hem op de plek waar het allemaal gebeurt, in zijn kantoor aan de Tavernierkaai, waar iedereen druk bezig is om de FW 17/18 collecties in te hangen voor inkoop.
Wat meteen opvalt bij binnenkomst en de rondleiding is dat de verkoop al in volle gang is. Tegelijkertijd zijn de accountmanagers druk bezig om de collecties in te hangen en de showrooms te voorzien van visual merchandising. Camille legt uit: ‘Doordat we de verkoop eigenlijk al voor het seizoen beginnen, kunnen we de merken eerder doorgeven wat er precies ingekocht is en de hoeveelheid ervan. Dat helpt ze enorm bij de productie, waardoor het proces versnelt en de klanten weer eerder voorzien worden van de collecties.’
Terwijl we door de diverse showrooms lopen vervolgt hij: ‘Antwerpen is meer en meer het centrum van de BeNeLux wanneer het aankomt op mode. Door de goede bereikbaarheid, de aanwezige bureaus en winkels én het lokale netwerk van modeontwerpers is Antwerpen dé basis voor een internationale Fashion Agency als D-Lux. Hoewel ik zelf van Nederlandse origine ben, woon ik al 20 jaar met veel plezier in Antwerpen.’ Hoe het komt dat D-Lux succesvol is, ook in moeilijke tijden? ‘D-Lux is opgebouwd met merken die sterk zijn in een bepaald segment of product. Zo werk ik bijvoorbeeld met specifieke outerwear merken als Napapijri, Colmar en met (voor ons) nieuwkomer Tenson, met Fil Noir voor de overhemden en met Mason’s voor de sportieve fashion. Het zorgt voor een geheel en het is dus goed mogelijk om de gehele collectie bij ons in te kopen. Het grote voordeel daarvan is dat de merken altijd bij elkaar passen en de winkel daardoor altijd een geheel is. Én natuurlijk letten we altijd goed op marges en proberen daar een goede balans in te vinden. Daarnaast zitten we natuurlijk in het bovensegment, maar voeren we ook aanvangsmerken in een iets lagere prijsklasse zoals Save The Duck.’ Camille merkt dat de retailer het best moeilijk heeft door onder andere internetaankopen en de veranderingen in de steden en doet er daarom samen met zijn team alles aan om zijn klanten te ondersteunen; ‘Vandaag de dag moet de retailer zijn klant kunnen verrassen met het juiste aanbod en een goede mix van merken die aansluiten op de hoge eisen van de consument. Voor ons betekent het dat we hier extra hard voor aan de slag moeten om merken en collecties te vinden die voor deze gewenste mix zorgen. We helpen onze klanten met het inkopen, het samenstellen, we bezoeken onze klanten en we helpen desgewenst mee met visual merchandising. Je kunt nog zulke goede merken inkopen, maar wanneer je het niet op de juiste wijze kunt combineren, sla je de plank volledig mis.’
Toen Camille het pand aan de Tavernierkaai betrok, had hij één zijde van het kantoor, inmiddels heeft hij pasgeleden een verdieping extra betrokken, omdat er door de uitbreiding simpelweg niet voldoende ruimte was om alle merken goed neer te kunnen zetten. ‘We zijn merkentrouw en ze zijn ons ook trouw en we breiden ook graag uit wanneer merken onze collectie complementeren. Zo is onze nieuwste aanwinst een schoenenmerk waarbij je de zool los kunt ritsen van de bovenkant. Handig voor bijvoorbeeld een zakenreis, waarbij je soms niet al te veel ruimte hebt in de koffer, maar wel schoenen nodig hebt voor verschillende gelegenheden.’
De trend voor FW 17/18 is volgens Camille dat het voor de consument steeds meer van belang is hoe de kledingstukken vervaardigd worden. Het verhaal achter het merk en product staat centraal. Ook de functionaliteit is belangrijk en het is bijvoorbeeld van belang dat jassen waterdicht zijn. Verder zien we veel gewatteerde jasjes die voor de dames zo getailleerd zijn dat ze de vrouwelijke curve complimenteren en de herenjassen worden voorzien van details als grove ritsen die gelden als een echte eyecatcher. Verder zien we veel alternatieve materialen zoals nubuck en gekruld fleece. Ook de sporttrend en leisure wear blijven dit seizoen trending en maken merken als Napapijri en Colmar veelvuldig gebruik van de logopatronen.